Zajímají Vás informace z praxe?

Na náš blog pro Vás chystáme informace o optimalizačních systémech a jejich dopadech v praxi. Nenašli jste co jste hledali? Ozvěte se nám.

Chci vědět více

PŘÍKLAD - jak optimalizovat pevné linky?

Doba čtení: 4 minuty
 


Pokud Vaše firma rozváží zboží a máte větší množství vozidel, je velká pravděpodobnost, že dopravu plánujete pomocí systému pevných rozvozových tras, tzv. linek. Jedná se o stále nejrozšířenější způsob plánování dopravy, protože po navržení těchto linek není potřeba každý den věnovat hodiny času dispečera pro vytvoření rozvozového plánu.

Tento systém má ale i své nevýhody. Pokud to děláte jako většina společností, tedy nepoužíváte specializované nástroje pro sestavení tras, je problematické si ověřit, že je nastavení tras správné. Zároveň je v tomto systému náročné rozvoz přizpůsobit aktuálnímu stavu. Jak řešíte situaci, kdy Vám vozidlo vyjíždí naložené na 50%, protože zákazníci na dané lince objednali méně? Buď sloučíte s jinou linkou (pokud je to možné), nebo vozidlo vyráží nevytížené, z čehož by nejednomu ekonomovi ukápla slza.

Samozřejmě existují i další výhody a nevýhody systému pevných linek, stejně jako způsoby jak případné problémy řešit. Pokud ale stále plánujete dopravu ručně, je možné že hledáte alternativu, která Vám ušetří čas, náklady a nějaký ten bolehlav. Pokud mezi těmito alternativami je i nástroj pro plánování tras, pravděpodobně Vás zajímá jak takový software funguje. Tomuto tématu se obecněji věnujeme v jiném článku, zde si ale na příkladu ukážeme kde přesně vznikají úspory a v jakých krocích jich lze dosáhnout.

Hypotetická společnost s.r.o.


Pro vykreslení principu využijeme hypotetickou společnost zabývající se rozvozem smíšeného zboží. Nicméně se v příkladu pravděpodobně poznáte i pokud máte pekárnu nebo jiné provozy s pevnými linkami. 

Tato hypotetická společnost má 10 nákladních vozidel s různými kapacitami, 9 rozvozových linek a zhruba 130-150 objednávek denně.

Řidiči mají k dispozici itinerář s pořadím zákazníků, nicméně ze zkušenosti ví že kvůli některým z nich musí pořadí upravovat, aby přijeli v době kdy je zákazník bude moci přijmout. Pro zjednodušení nezahrnujeme speciální parametry jako vozidla s čelem, paleťák na vozidle atp.

Linka č. 4


Nejdříve se detailně podíváme na jednu z tras, konkrétně trasu č. 4. Na této trase je:

  • 16 zastávek

  • 100 kilometrů ujeté vzdálenosti

  • Doba použití vozidla 8 hodin 42 minut

  • Vytížení vozidla 73%



 

Pokud se v mapě podíváte na podobu trasy a pořadí zastávek, asi si neřeknete že je zde něco špatně.

Ano, v perfektním světě chcete vidět okruh bez zbytečných přejezdů a pořadí zastávek na tomto okruhu pěkně za sebou. V perfektním světě ale nežijeme, takže někteří Vaši zákazníci vyžadují doručení v čas jiný než ideální pro Vás.

Co se ale stane, když v optimalizačním softwaru vezmeme tu samou trasu a pouze přerovnáme zastávky tak, abychom u zákazníků stále byli ve správný čas, ale snížili náklady na rozvoz?

Linka č. 4 po optimalizaci


Kliknutím na jedno tlačítko se parametry trasy změní na:

  • 16 zastávek (zůstává)

  • 88 kilometrů ujeté vzdálenosti (12% snížení)

  • Doba použití vozidla 8 hodin 20 minut (22 minut úspora)

  • Vytížení vozidla 73% (zůstává)


 


Když takto vypadá změna na jedné jediné trase, jak vypadá optimalizace pořadí zastávek v rámci celého rozvozu na konkrétní den? Asi takto.

Výchozí stav – celý plán


  • 130 zastávek

  • 9 tras

  • 9 vozidel

  • 946 kilometrů ujeté vzdálenosti

  • Doba použití vozidel 70 hodin 6 minut

  • Průměrné vytížení vozidla 64%



Optimalizovaný plán (původní linky)


  • 130 zastávek (zůstává)

  • 9 tras (zůstává)

  • 9 vozidel (zůstává)

  • 834 kilometrů ujeté vzdálenosti (11% snížení)

  • Doba použití vozidel 66 hodin 32 minut (cca 4,5 hodiny úspora)

  • Průměrné vytížení vozidla 64% (zůstává)




Možná si říkáte, že to je absurdní, že je to nesmysl a že si vymýšlíme. Moc se Vám nedivíme, ale máme k tomu pár poznámek:

  1. Opravdu si nevymýšlíme. Vaše situace se samozřejmě může lišit a výsledky mohou být méně nebo i více drastické. Takto ale vypadá běžný výsledek optimalizace pořadí zastávek.

  2. Každý solidní poskytovatel optimalizačního SW (včetně nás) Vám tyto výsledky nezávazně demonstruje na Vašich datech. Před jakýmkoli rozhodnutím se tedy můžete ujistit, zda se podobné výsledky týkají i Vás.

  3. Počkejte jak to vypadá, když v plánovacím SW vytvoříte nové linky (níže).


Vytvoření nových linek


Pokud se společnost rozhodne využívat plánovací nástroj, přerovnání pořadí zastávek je typicky pouze prvním krokem. Tím dalším bývá kompletní přepracování/návrh nových linek. Dá se tak dosáhnout dalších (nemalých) úspor, přičemž naplánování nových linek není o moc komplikovanější než přerovnání tras v předchozím kroku. Linky se tedy dají aktualizovat častěji, čímž lze celou dopravu držet v podstatně lepší kondici – vše na pár kliknutí.

Jak potom může vytvoření nových tras vypadat na našem příkladu?

Při zachování všech omezení je nový stav následující:

  • 130 zastávek (zůstává)

  • 9 tras (zůstává)

  • 8 vozidel (-1 vozidlo)

  • 656 kilometrů ujeté vzdálenosti (30% úspora proti původním linkám)

  • Doba použití vozidel 61 hodin 55 minut (přes 8 hodin úspora proti původním linkám)

  • Průměrné vytížení vozidla 75% (více než polovina vozidel má přes 90% vytížení)


Závěr


Možná Vám to přijde jako nesmysl, útěchou Vám ale může být, že to samé si říkali skoro v každé společnosti, která dnes optimalizační nástroje denně využívá.

Takže pokud nás chcete podrobit zkoušce, ozvěte se nám přes kontaktní formulář níže a pomůžeme Vám zjistit, zda dokážeme pomoci i Vaší dopravě. A jestli si myslíte, že to u Vás jít nemůže, podívejte se na nejčastější důvody proč tomu tak může být.

RinkaiRinkai

Proč by pro Vás RINKAI ROUTING mohl být to pravé?

  • Implementace a zkušební provoz ZDARMA.
  • Snížení přepravních nákladů až o 20%.
  • Zrychlení plánování dopravy.

Ozvěte se! Ukážeme vám RINKAI ROUTING v akci.

Děkujeme!
Vaše zpráva byla úspěšně odeslána.

Ozveme se Vám co nejdříve.