PŘÍKLAD - jak optimalizovat pevné linky?
Pokud Vaše firma rozváží zboží a máte větší množství vozidel, je velká pravděpodobnost, že dopravu plánujete pomocí systému pevných rozvozových tras, tzv. linek. Jedná se o stále nejrozšířenější způsob plánování dopravy, protože po navržení těchto linek není potřeba každý den věnovat hodiny času dispečera pro vytvoření rozvozového plánu.
Tento systém má ale i své nevýhody. Pokud to děláte jako většina společností, tedy nepoužíváte specializované nástroje pro sestavení tras, je problematické si ověřit, že je nastavení tras správné. Zároveň je v tomto systému náročné rozvoz přizpůsobit aktuálnímu stavu. Jak řešíte situaci, kdy Vám vozidlo vyjíždí naložené na 50%, protože zákazníci na dané lince objednali méně? Buď sloučíte s jinou linkou (pokud je to možné), nebo vozidlo vyráží nevytížené, z čehož by nejednomu ekonomovi ukápla slza.
Samozřejmě existují i další výhody a nevýhody systému pevných linek, stejně jako způsoby jak případné problémy řešit. Pokud ale stále plánujete dopravu ručně, je možné že hledáte alternativu, která Vám ušetří čas, náklady a nějaký ten bolehlav. Pokud mezi těmito alternativami je i nástroj pro plánování tras, pravděpodobně Vás zajímá jak takový software funguje. Tomuto tématu se obecněji věnujeme v jiném článku, zde si ale na příkladu ukážeme kde přesně vznikají úspory a v jakých krocích jich lze dosáhnout.
Hypotetická společnost s.r.o.
Pro vykreslení principu využijeme hypotetickou společnost zabývající se rozvozem smíšeného zboží. Nicméně se v příkladu pravděpodobně poznáte i pokud máte pekárnu nebo jiné provozy s pevnými linkami.
Tato hypotetická společnost má 10 nákladních vozidel s různými kapacitami, 9 rozvozových linek a zhruba 130-150 objednávek denně.
Řidiči mají k dispozici itinerář s pořadím zákazníků, nicméně ze zkušenosti ví že kvůli některým z nich musí pořadí upravovat, aby přijeli v době kdy je zákazník bude moci přijmout. Pro zjednodušení nezahrnujeme speciální parametry jako vozidla s čelem, paleťák na vozidle atp.
Linka č. 4
Nejdříve se detailně podíváme na jednu z tras, konkrétně trasu č. 4. Na této trase je:
-
16 zastávek
-
100 kilometrů ujeté vzdálenosti
-
Doba použití vozidla 8 hodin 42 minut
-
Vytížení vozidla 73%