Zajímají Vás informace z praxe?

Na náš blog pro Vás chystáme informace o optimalizačních systémech a jejich dopadech v praxi. Nenašli jste co jste hledali? Ozvěte se nám.

Chci vědět více

7 důvodů, proč ve Vaší firmě nelze trasy plánovat lépe

Doba čtení: 4 minuty

Možná jste si teď, nebo někdy v minulosti říkali, jestli nelze plánovat dopravu efektivněji. Druhým dechem jste si ale rovnou odpověděli, že to nejde protože… A právě konec téhle věty slýcháváme od různých společností v různých podáních, ale v drtivé většině se nejedná o tak zásadní překážky, jak jsou v tu chvíli vnímané. Jaké překážky to tedy jsou, a jak se dají řešit?

 

"Naše doprava je unikátní v tom, že…"

V každé společnosti je doprava unikátní. Do určité míry. Základní principy ale fungují v drtivé většině firem stejně. Máte vozidla, řidiče, zboží, který je potřeba rozvést/svézt, přičemž u zákazníka potřebujete být v dohodnutý čas a chcete vyjíždět/přijíždět s plně vytíženým vozidlem. To jsou vstupy, na jejichž základě potřebujete vytvořit co nejekonomičtější rozvoz a k tomu ještě třeba poslat SMS zákazníkovi. 

To je základ, který funguje téměř všude a ten zbytek už jsou jenom drobné detaily, které jsou právě to unikum a dají se často relativně jednoduše vyladit.

"Máme zkušeného dispečera, SW je u nás zbytečný"

Určitě možné. Sice je to neobvyklé, ale někdy se opravdu stane, že zkušený dispečer zvládne jednodušší trasy na menší počet vozidel naplánovat s minimálním rozdílem ve srovnání s plánovacím SW. Sice mu to bude trvat o něco déle, ale možná i Vy máte tohoto zkušeného pracovníka mezi svými zaměstnanci. Asi si ale také někdy říkáte, co se stane, když se tento pracovník odebere do důchodu, jiné firmy nebo se mu něco stane. Co pak? 

Pak se může stát to, že s ním z Vaší firmy odchází většina know how, musíte zaškolit nového pracovníka což nějakou dobu trvá a je otázka za jak dlouho se dostanete na požadované výsledky (jestli vůbec). V tomto případě je software jediným řešením, kdy celý proces zjednodušíte a tím snížíte nutnou minimální kvalifikaci zaměstnance pro plánování dopravy a téměř z každého může být stejně dobrý dispečer jako z Vašich seniorních pracovníků. Navíc Vám software poskytne data, která Vám dispečer většinou nebude schopný dát. Víte třeba, u kterých zákazníků došlo včera k největšímu zdržení během vykládky?

"U zákazníků musíme být v různou dobu"

Sice už jsme zmínili hned na začátku, ale tuto námitku slyšíme tak často, že si zaslouží vlastní prostor. Potřebují i Vaši zákazníci, abyste u nich byli ve správnou dobu, tedy v rámci nějakého „časového okna“? Samozřejmě, je to standard. To znamená, že i každý plánovací SW si s nimi musí umět poradit.

Naopak jsou to právě časová okna Vašich zákazníků, která často způsobují největší rozdíl mezi tím, co dokáže naplánovat člověk a stroj. Člověk totiž mnohem déle a složitěji hledá nejefektivnější řešení tohoto matematického problému, pro počítač je to otázka sekund.

"U zákazníka jsme pokaždé jinak dlouho"

Podobně jako časová okna, čas strávený u zákazníka je jeden ze zásadních vstupních údajů a SW s ním samozřejmě umí pracovat. Nicméně pokud nevíte, jak dlouho to je, existuje několik jednoduchých řešení jak k tomu dojít:

  1. GPS – pokud máte ve vozech GPS, je vystaráno. Tato data je možné stáhnout a automaticky vypočítat kde jak dlouho vykládka trvá.

  2. Výpočtem –pokud víte, že každých 100 kg nebo paletu vykládáte 4 minuty + 5 minut strávíte papírováním. Pak už je hračka tento výpočet nastavit.

  3. Fyzickým měřením – alternativa je skočit do auta a zkusit si pár vykládek změřit.

"Máme pevné linky, na nich není co řešit"

A máte je správně nastavené? Proč myslíte? Někdy jsou pevné linky nevyhnutelné (protože třeba máte klíče od svých zákazníků - zdravíme pekaře!), to ale neznamená, že není prostor k jejich zlepšení. Sestavit pevné linky určitě nestojí málo energie, ale po jejich nastavení je údržba relativně jednoduchá. Proto ještě dnes velká část společností plánuje rozvoz právě tímto způsobem. Nicméně i pevné linky se v průběhu času mění (noví zákazníci, jiní zase končí) a podle našich zkušeností se dá optimalizace v podobných provozech rozdělit na tři úrovně z hlediska úspor:

  1. Přerovnání zastávek na stávajících trasách. Tak se zachovají stávající linky, ale změnou pořadí se běžně uspoří cca 10 % najetých kilometrů.

  2. Návrh nových linek. Pokud jsou linky dobře navržené, změny nebudou tak zásadní. Ale i tak se zde dá dosáhnout dalších 5-10 % úspor.

  3. Dynamické plánování. Ne vždy je možné pevné linky úplně opustit (například pokud máte klíče od Vašich zákazníků atp.), ale pokud to pro Vás není limitace, přechodem na dynamické plánování se dá často uspořit dalších cca 5 %.

Z našich zkušeností tedy víme, že i pevné linky se dají vylepšovat. Příklad jak se to dělá můžete vidět třeba tady.

"Software neřeší zácpy a nenadálé situace"

A jak je řešíte Vy? Nepředvídatelné situace jsou z povahy věci nepředvídatelné. A pokud jsou předvídatelné (jako třeba snížená rychlost průjezdu dlouhodobě opravovaným úsekem), SW dokáže přesně spočítat jaký vliv to bude mít na celou trasu

Naopak když už se stane něco, co způsobí zpoždění, je dobré mít k dispozici nástroj který Vám situaci pomůže vyřešit.

"Nemáme data pro plánování"

A to je jediná věc, která je pro optimalizační nástroj opravdovou překážkou. Protože aby bylo možné sestavit efektivní trasu, je nutné znát kapacity vozidel, velikosti objednávek, přesné a správné adresy zákazníků, časová okna, ve kterých u nich můžete být a jak dlouho u nich jste. Pokud tato data nemáte v některém ze svých systémů, není možné trasy efektivně plánovat. Chcete-li posunout Vaši dopravu a zavést optimalizační nástroj, je nutné nejdřív zajistit právě tato data.

A co Vy? Myslíte, že ve Vaší společnosti nejde plánovat trasy lépe? Zkuste se nám ozvat pomocí formuláře níže a třeba to spolu zjistíme.

RinkaiRinkai

Proč by pro Vás RINKAI ROUTING mohl být to pravé?

  • Implementace a zkušební provoz ZDARMA.
  • Snížení přepravních nákladů až o 20%.
  • Zrychlení plánování dopravy.

Ozvěte se! Ukážeme vám RINKAI ROUTING v akci.

Děkujeme!
Vaše zpráva byla úspěšně odeslána.

Ozveme se Vám co nejdříve.