Jak funguje optimalizační nástroj pro plánování tras?
Díky moderním technologiím je dnes software skoro na všechno a rychlý rozvoj umělých inteligencí naznačuje, že se tento trend nezmění. Ale i přesto většina společností s rozvozovými vozy neví, že existuje software, který může ušetřit práci a náklady i jim. Nebo o jeho existenci tuší, ale neví, jak přesně funguje.
Ono to vlastně dává smysl. Nutnost plánovat dopravu existuje stejně dlouho jako doprava samotná. Zde je potom jednoduché přestat uvažovat nad inovacemi, zlepšením a adaptovat postupy v duchu „vždycky jsme dělali jako vždycky“. Zvláště když si uvědomíme kolik věcí je nutné řešit a že často se tak děje zcela intuitivně – kapacity vozidel, časové dostupnosti, časové dostupnosti zákazníků (nebo-li časová okna), omezení/typy/speciální povolení vozidel a spousta dalších proměnných. A k tomu všemu je potřeba najít pro každé vozidlo co nejkratší/nerychlejší/nejekonomičtější trasu. Když máte dvě vozidla a několik zastávek denně, není to takový problém. Ale s rostoucím počtem vozidel a zástavek roste náročnost plánování exponenciálně. Alespoň v případě manuálního plánování.
V čem je tedy SW lepší než člověk? V počítání. Nejen že umí počítat lépe, ale mnohem rychleji než člověk. Během několika sekund nebo minut dokáže provést miliony kalkulací, zahrnout všechny proměnné a najít nejekonomičtější řešení. V praxi to může vypadat nějak takto: